UKe 4 - Bodø - Tromsø - Ibestad

28.april kl. 15.00

Jeg forlater Bodø havn. Jeg har begynt på min fjerde uke.

Sola skinner, jeg har fått nytt mobilt-telenor-kontor. Hurtigruta starter samtidig. Jeg tar en snarvei, men en time senere forsvinner "Nordlys" over til Stamsund. Jeg fortsetter oppover mot Kjerringvik, dvs det autopilotkjerringa som drar meg dit. Jeg er kun opptatt av PCen.

Langt ute på havet oppdaterer jeg web-sida mi.............. Men ennå har jeg ikke helt fått reinstallert billed-programmet, så derfor mye tekst. Jeg jobber meg oppover mot Engleøya i Steigen, siste utpost før Vestfjorden. Her bor Inger som jeg har truffet i forbindelse med norsk teaterliv. Jeg vet at hun bor i et hus med utsikt mot Lofotveggen. Har sendt en SMS om at jeg er på vei. Snirkler meg på kryss og tvers over 2 meter med lys sand. Men når jeg kommer nærme land viser det seg at det finnes ikke ei brygge, bare det langgrunne miljøet som variarer med 2 meter fra flo til fjære.
Før jeg vet ordet av det er jeg plutselig ute på Vestfjorden, det mørkner, bølgene er der og Inger har ikke svart på SMSen.

Men etter en halvtime ringer det plutselig. Inger har vært ute dagen og malt vinduer. Bølgene er såpass ekle at jeg snur øyeblikkelig. Inger vet om ei havn i motsatt retning. Det tar meg nesten en time å komme dit. Men så venter varm te og koselig prat i et lite hus, på ei strand som vender mot Lofotveggen. Lyset varierer i ett sett, sjøen er lysegul, himmelen er orange.

29.april kl. 12.00

Etter lang hyggelig frokost hos Inger med innlagt guidet tur over Engeløya bar det atter ned i havna. Også her holdt de på å bygge nytt bryggeanlegg med herhørende klubbhus for båtlaget. Og selvfølgelig tyske fiske-turister.

Jeg var klar for siste "utfordring" - Vestfjorden. Uansett hvor langt opp du holder deg langs land, til slutt må du sette over. Hurtigruta tar ut fra Bodø mot Stamsund, bilferja går fra Skutvik til Svolvær endel lengre inne i fjorden. Jeg valgte en mellomting, fra Steigen til Skrova v/ Svolvær. Dieselmåleren på Skarv viser null når det egentlig er 100 liter igjen, det er aldri noen god følelse å se på måleren. Men finmåling denne gang viste at jeg hadde 80 liter. Inger kjørte meg derfor en tur på innlandsstasjonen for å kjøpe 10 ekstra liter - sånn bare for følelsen sin skyld. Dessuten er det ikke gøy med slakke tanker når bølgene står høyt -og det gjorde de til en viss grad.

Jeg forsøkte å ta bilder av bølger, men enten ville ikke kameraet, eller så mistet jeg balansen, så derfor bare bilder av noen vanlige bølger.

Vestfjorden er Vestfjorden, aggresive bølger som velter alt som ikke er Ship Shape. Men etter tre timer var jeg over på andre siden, eller som en tur til Lillesand som vi regner hjemme. Men her ser det hele tida ut som du er fremme fordi fjellene rager så høyt.

29.april kl. 17.00

Svolvær er et virkelig senter - men jeg har vært her før. Hadde lyst å rekke Trollfjorden før "de stenger" - eller før sola går ned.

Jeg hadde nok skrudd forventningene til Trollfjorden vell høyt. Men du får større høyde-feeling i Farsund-fjorden.... Men det må være helt enormt å være med Hurtigruta inn i fjorden. Båtene kan bare snu helt innerst - ved hjelp av alle propeller i alle kanter snur den på en fem-øring og går ut igjen, og da føler du at du kan ta på sidene. Men Trollfjorden har en interessant historie fra 1890, da ulike fiskeinteresser fra de store rike selskapene til enkeltfiskerne tørnet sammen i Slaget i Trollfjorden. Dette slaget ble malt, mer eller mindre, der og da. More is coming............

På vei ut.

Siden det plutselig er fredag fant jeg det for godt å låne kaiplass m/flytebrygge på en fritidseiendom like utenfor Trollfjordåpningen - siden det snart er "Nytt på Nytt". Nå er det bare Sjarmøretappen frem til Tromsø, og i natt tar MoNo sydgående hurtigruta fra Tromsø for å gå meg i møte. Bernt S skulle gjerne også vært med - men han skal holde 1.mai-talen i Salangen.

Ja, jeg har stor nok båt.Jeg har ennå ikke sittet helt bak, heller ikke helt foran, untagen forrige gang jeg så "Nytt på Nytt". Jeg har ikke rørt dreggen, ei heller oppholdt meg fremme på dekk untagen når jeg spyler vekk saltet.

30.april kl. 06.30

Avgang fra Trollfjorden. Det er mye lysere her. Sola skinner og været er pent. Jeg setter oppover Raftsundet. Heller ikke dette er spesielt imponerende i småbåt, men på Hurtigruta må det føles som om man sprenger seg igjennom. Derimot kommer en lastebåt fra Tollpost Globe på sørgående, og siden strøm er sterk (medstrøm for ham er ikke enkelt å manøvrere i) kjører han full guffe, har ikke anledning å snu seg i styrhuset å vinke engang.

Har følelsen av at han suger med seg halve sundet, og bølgene slår fra alle kanter i minst 10 minutter etter at han er forsvunnet

Så passerer jeg Sortland. Snøen ligger hvitere i Lofoten og Vesterålen. Sortland er et sort hull i KOLONs turneplan. Et av de få steder i Nordnorge hvor gruppa ikke har spilt - på lenge. Skal jeg stikke oppom skolen. Lørdag kl. 09.00 ? Tror jeg blir stående her. kanskje ikke no positivt salgsintrykk med "turboneger"-look er jeg står.

30.april kl. 11.00

Ankommer Risøyhamn, siste utpost i Nordland fylke. Sydgående hurtigrute har akkurat sloppet av MoNo på et sted "heller ikke her at nokon kunne bu", men ved stedet butikk står MoNo og gliser med nyinnkjøpt brød og alle turist-effekter de kunne finne på butikken.

Så ble det lunsj i båten på Grytøya. Jeg måtte finne frem 2 kopper fra skapet.

30.april kl. 17.00

Siden min medfølelse for fiskerne i Trollfjorden fortsatt står ved lag ønsket MoNo å vise sin solidariet ved evt. å dra opp en piggvar til kveldsmaten. Jeg tror forøvrig det blir med potene. Nå har jeg i alle fall kjøpt gass slik at det blir varme poteter.

30.april kl. 17.45

Men, se der

MoNo har napp

Så måtte vi rigge til fileteringsbedriften, "2 kg torsk på stampen" Det blir fisk i kveld, både på oss

Og våre måkevenner

Og slik så restene av torskemiddagen ut kl. 21.00

1.mai kl. 06.00

Selv om vi fant en hyggelig lite sted med en slipp så var moloen her i korteste laget. Vi hadde fortøyd til en bøye på et gudsforlatt sted på sydspissen av Senja. Om natta blåste det rett inn i havna, og vi våknet av følelsen av å allerede være ute på storhavet. Så vi forflyttet oss til Brøstadbotn. Her fant vi ingen volleyballspillere, men nok en forholdvis nyutbygd flytebrygge med både fastboende og gjester. En lokal herre hamret innstendig på kalesjeduken etter at vi hadde spist frokost -og sovnet.

Vi kom oss opp faderlig fort. Han kunne jo tro... men han var mest opptatt av å skryte av mange gjestende båter fra Finnfjordbotn. Her likte de seg og pleide å grille. Så kom ikke å si at båtsesongen er kortere nordpå.

1.mai kl. 12.00
Det er 5 timer til Bernt skal holde 1.mai-tale i Salangen. Vi har heist flagget. Nærmer oss Finnfjordbotn. Flere seilbåter er ute på fjorden. Andre ligger fortøyd i buktene side om side. Akkurat som hjemme - i juli. Her er det et eldorado for seilbåter og motorbåter når midnattsola står - der.

1.mai kl. 14.00
Så nærmer vi oss endepunktet, Tromsø. Kvaløya dukker opp i front, og vi venter åvære på Tromsø havn ca kl. 18.00, (og da er Bernt forhåpentligvis ferdig med 1.mai-talen sin i Salangen). En forløpig opptelling viser at det har gått med diesel tilsvarende en fullprisbillett fly Kristiansand-Tromsø. Båten har oppført seg eksemplarisk, og motoren har gått jevnt og trutt unntatt disse problemene med diesellekkasje og dritt i dieslen på starten. Jeg har forsøkt å vaske båten hver gang det er tilgjengelig vann for det blir mye salt.

1.mai kl. 17.30
Vi ankommer Tromsø, og plutselig skal MoNo ta en masse bilder. Men sola skinner, og etter et litt hardt stykke med mye vind og overvvann var det godt å komme til Tromsøbroa

Hurtigruta "Finnmarken" lå klar og ventet Hvor er gjestebrygga?

1.mai kl. 23.50
Mine mistanker til at MoNo plutselig skulle guide meg rundt på Tromsø havn slo til. På brygga stod 11 store og små personer med flagg. Jeg fikk plutselig litt problem med å finne bryggeplass, men plutselig var vi midt i mottakelsesfest:

Og i kaoset fikk jeg ikke tatt bilde av alle, f.eks Kristine som hadde bakt kake:

2.mai
Dagen gikk med til å oppdatere båten, sjekke motoren og besøke folk i Tromsø. Resten av Tromsø-oppholdet kan leses på "Tromsø-siden"

3.mai
Besøk her og der. Begynner å bli klar for retur. Resten kan leses på "Tromsø-sida"

4.mai kl. 08.00

Klar for retur.Motoren har stått stille i 3 dager. Skal først proviantere, fylle diesel, sjekke motoren, rydde tilbake til "drift" . Det er nesten som Nansen som forhandler "Fram" fra vinterkvarter til drift. Det er meldt mye vind, men jeg er jo tross alt innaskjærs. Sola skinner.

4.mai kl. 11.00

Og til slutt kom både May-Lill først og deretter Finn Arve, Kristine, Frida og Håkon for å si adjø

4.mai kl. 13.00

Og til slutt adjø til mine tyske naboer som rigger seg klar for Nordkapp.

Det regner ikke, men litt sterk vind fra Ballsfjorden og Malangen piska opp vannet, og jeg hadde konstant overvann over hele båten i 2 timer. Da var det om å gjøre å redde PCer fra litt lekkasje-vann som kommer inn fra takluka. Når jeg skal koke poteter nå så bare trekker jeg fingrene over dekket.

Denne døra er treig å få igjen, men da jeg skulle lukke den parallelt med litt store bølger utfor Malanger gikk den veldig lett igjen. Og så fikk jeg den ikke opp - før neste store bølge.

4.mai kl. 18.00

På Navy-butikken kunne jeg kjøpe allslags våpen og hjelmer, men endte opp med denne hendige, ribbestrikkede ullbuksa som nå holder alt varmt. Da jeg rundet Finnsnes tikket denne artikkelen fra avisen Nordlys inn på telexen.

4.mai kl. 19.00
Fra Tromsø har jeg måttet gå samme løypa ned igjen, men når jeg nå nærmer meg Brøstadbotn stikker jeg litt lenger øst. Jeg kan akkurat nå se inn på et sted jeg fotograferte i 1983 da jeg selv var med i KOLON. Først kom vi til en tunnell hvor vi måtte åpne en jernport (?). Da vi kom ut på andre siden hadde noen gravd ei grøft tvers over veien slik at vi måtte vente et par timer (?). Og da vi skulle rigge inn i idrettshallen husker jeg at jeg lurte på hvorfor de hadde så flotte tribuner med volleyballnett. Har også bilde fra en rød telefonboks hvor jeg ringer oppdragsivere med kronestykker i lomma. Ja,ja, jeg tror jeg legger opp denne artikkelen her jeg står utpå fjorden nå.

4.mai kl. 20.00
Passerte Brøstadbotn, orket ikke at han samme gubben skulle hamre i duken, som han gjorde for noen dager siden for å fortelle meg alt om Brøstadbotn, så fortsatte ferden nedover Dyrøysundet. Egentlig burde jeg ha gått innom Salangen for å se om 1.mai-talen til Bernt hadde satt spor,men det blir litt seint; men jeg skal rope innover fjorden "Kamerater, kjære røde fare...." (Bernt har sendt et selvpotrett fra kontoret hvor han jobbet med talen)

Janne forteller at etter at Bernt hadde jobbet både natt og dag - så ringte han hjem fra bilen da han var kommet til Setermoen 1.mai kl. 13.00- fordi han hadde glemt utskriften av talen. I solidaritet med denne saken har jeg nå (etter Bernts innstendige anbefaling) gått over til rød penn i logg-atlaset mitt.

4.mai kl. 23.00

Det går rykter om 18 grader hjemme på terassen dette øyeblikk.

Jeg velger derfor å vise et bilde kl. 21.00 fra Indre Troms. Det har regnet litt, og det er vel første gang på lenge. Derimot blåser det kraftig og det ser ut til at det snør litt på toppene. Jeg har lagt meg til på Ibestad. Skal ta et bilde i morgen av en fiskebåt-kirkegårds-opphugning. Men, som vanlig, flytebryggene til småbåtene er splitter ny. I morgen tidlig kjører jeg nedover Tjeldsundet inn i Nordland fylke.

Siden det ikke var typisk "legge seg til for å fiske - vær" med kuling fra sida så valgte jeg for første gang å prøve ut stormkrokene på byssa og varmet opp en gammel god-rett "erter,kjøtt og flesk" - bare for å dyrke denne "Nansen/Amundsen"-saken litt til. Det er det nærmeste jeg kommer "pemmikan" som jeg tror er en hermetisk blanding av kjøtt og fett.

Skal spises rett fra gryta med felt-kniven mens båten er under drift. Og, for sikkerhets skyld, etter flere dager med full oppdekning i Tromsø, så lider jeg ingen nød.