DAGSLOGG - Uke 1- Fra 26.4.2006 til 2.5.2006

INNLEDNING SESONGEN 2006
Våren 2005 gjennomførte jeg en båttur langs norskekysten fra Kristiansand til Tromsø og retur. Turen er loggført dag for dag og lagt ut uke for uke på www.norskekysten.info. Websiden inneholder loggbok, sikkerhet og tanker beskrevet under turen. Den første perioden frem til Bodø ble websiden daglig oppdatert via trådløst nettverk på bl.a bensinstasjoner. Etter Bodø ble websiden oppdatert via Telenor-mobilt kontor som båten er online hele tiden.

Kari lurer på om vi ikke heller kan bruke disse propellene som lysestaker hjemme? Men jeg fikk heldigsvis med meg en.

Endelig på tur igjen - 26.4.2006

"Skarv" kom seg plutselig på sjøen tirsdag 25.4 og i rekordfart ble båten klargjort for en mindre spedisjon langs søndre delen av kysten vår. Tåka lå så tett at Kjevik flyplass var stengt store deler av dagen, men så letta den og frem kom solen.

Det er varmere enn i fjor, det er senere i april og jeg skal være her i sør. Mine første timer i båt ble tilbrakt helt stille mens motorstøyen gradvis tilvendte ørene til en jevn dur. I blindleia begynte jeg å eksperimenetere med mitt nylagede fotostativ, og da jeg skulle korrigere kursen for å passere Krossholmen fikk jeg den samme ekle følelen som for et år siden på Leka (Nordland fylke). Båten ville ikke lystre rattet. Men denne gangen visste jeg var det var. En ren slurvefeil etter at jeg måtte fikse rorbladet i vinter. På toppen sitter det to muttere som skal strammes mot hverandre, for å ikke skru seg ut når skroget vibrerer. Etter en times gange hadde altså begge mutterene klart å skru seg selv av, men heldigvis stod jeg med mitt nye filmstativ i handa (som er i bruk på overstående bilde sekundet før nye problemer), og mutterene der er av samme størrelse. Så denne gangen tok meg bare 2 minutter å fikse skaden. I kveld skal jeg bytte ut med flymuttere, slike som ikke kan skru seg ut selv. Tenk på det neste gang dere flyr

Det første døgnet blir et transportdøgn. Kysten fra Kristiansand til Jomfruland er nydelig, men det er ikke derfor jeg er på tur, tror jeg. Mens Tromsø-turen i 2005 var preget av en del overtidstimer som skulle avspaseres og eventyrlyst, så er ”Skagerrrak 2006" preget av noe arbeid som skulle vært gjort + eventyrlyst. Nå får vi se om arbeidet blir gjort. Det er i alle fall mye enklere å treffe tastene på PC etter at jeg fikk justert og rettet opp propellen. Den har nok vært skev lenger enn da jeg fikk roret i propellen på Leka.

Risør - 27.4.2006 kl. 10.30

Det ar ikke mange trebåter å se i Risør, i trebåtens mekka
så jeg tok med meg måkevennen og dro ut på flatt hav. Sola skinner i det jeg passerer Jomfruland

Skagerrak - 27.4.2006 kl. 15.00

Endelig 360 graders horisont noen minutter. Da jeg passerte Jomfruland på yttersiden badet havet seg i sol fra klar himmel med god melding for dagen. Da kan selv en motorbåtmann slippe landfølelsen for en stund. Strekningen fra Risør til Havstensund blir nesten like lang som avstanden mellom Kristiansand og Hanstholm. Så dette ble mitt motsvar på den nye fergeforbindelsen som startet opp i Kristiansand i går - med overfart av verdens raskeste bilferge på ca 2 timer, mens jeg brukte 8 timer.

Havstensund - 27.4.2006 kl. 19.00

I anledning feiring av rundt år hadde min ingeniørvennine Britt tovet, konstruert og sydd tøfler som skulle holde varmen på beina til neste tur. Det er en stor utfordring å holde beina varme i båt, men dette hjalp. Jeg er kald til kneet og så koker resten av kroppen fra livreima og opp der du står i T-skjorta.

Havstensund - 28.4.2006 10.00
Avgang fra et meget lettvint stoppested langs leia, du nærmest smyger langs brygga når du passerer Havstensund

Grebbestad - 28.4.2006
Denne havna er full av norske cabincruisere om sommeren og velkjent for sine skalldyrrestauranter

Ormudden - 28.4.200
Stenhuggerne fra Bohuslän er viden kjente, og de har slått i stykker mang en skjærgårdsidyll. Her er det ingen normale mennesker som legger inn, men bak denne steinmuren på Ormudden har foreldrene til min gamle kollega, Mono, sitt ferieparadis. Helt uforstyrret i den svenske skjærgården, med gigantisk badestrand, padlemuligheter og Grebbestad innen rekkevidde dersom egenprodusert fisk ikke er nok.

Fjellbäcka - 28.4.2006
Nok en svensk skjærgårdsby med det typiske kirketårnet som et synlig kjennemerke fra havet. Hele kysten er et godt eksempel på vellykket svensk strandlovspolitikk. Du kan kjøre i et kvarter/halvtime, avhengig av farkost, uten at hyttene ligger spredd på enhver holme. Men like plutselig dukker det opp et nytt tettsted med sommerstuger, brygger og butikk.

Hamburgsund - 28.4.2006
Hele tida kjører du innaskjærs, men av og til dukker enda smalere kanaler opp. I Hamburgsund er det liv i verft og sommerstuger allerede nå. Her må det være tett i sommertrafikken. Ikke rart det står skilt langs kanalen " Sakte fart, barn leker i kanalen"

Hunnebostrand - 28.4.2006
Like før inngangen til en av de virkelig kjente kanalene på denne kysttripen ligger Hunnebostad med stort gjestebryggeanlegg - som ellers i dette området.

Sotekanalen- 28.4.2006
I 1935 bevilget den svenske staten penger til bygging av Sotekanalen (eller Soten som nordmenn kaller den). Dette var delvis sysselsetting av mange av de dyktige stenhuggerne fra dette distriktet, men samtidig en viktig kanal for å slippe gå utaskjærs i et værhardt kystområde. Nå er den 6 km lange kanalen blitt et eksotisk mål for turistene.

Murene som bekranser kanalen er så tette at du nesten ikke kan stikke inn en kniv mellom stenene.

Og på toppen av fjellene har de nærmest lagt igjen en liten stenhuggersignatur til etterslekten.

Tidvis dukker de gamle fiskebuene opp. De er nå blitt ferieeiendommer som i Norge, ganske likt Flekkerøya.

Malmøen- 28.4.2006
De hadde bare en tegning på båthus på Malmøen !!

Nei, de hadde en annen tegning på andre siden av kanalen

Lysekil - 28.4.2006 kl. 21.00
Til slutt endte jeg opp i badebyen over alle, Lysekil. Her ferierte kong Oscar II mange somrer med sitt kongeskip, og hele byen er full av badehus, badebrygger, svømmebasseng. Men det er heldigvis for sent for bading nå :-)

Men mens jeg kobler opp det mobile kontoret i Lysekil så er mine kollegaer i KOLON teater på vei til Tromsø etter forestilling i Nordkapp i går og Alta i dag, og en annen gml kollega, Kristine, har konsert i Tromsø i kveld, mens enda en gml. kollega-duo, Bernt og Mono har sendt følgende MMS-bildet fra "Village People-konserten" kl. 23.00.

Lysekil - 29.4.2006 11.00
Det var på tide å høre svensk språk "live" etter å ha hørt på effektive S-P4- programledere snakke lettvinte næradio-hilse-program. Vannvittig enkle programkonsept som vi holdt på med i nærradioperioden på 80-tallet, men det svenske språket høres effektivt og proft ut på radio. Og dermed kjøper jeg fortsatt idéen.

Men altså hvordan er den svenske folkesjela?

Denne byen har vært under utenlandsk påvirkning, og badebyen over alle badebyer så minst like badebyaktiv ut på dagtid som da jeg ankom i går kveld.. Kilometervis med badebrygger. Men hvordan ser den svenske bilproduksjonen ut?

Min venn (en fremmed er en kommende venn du ennå ikke kjenner) satt og lysnat på Elvis, og brylkremen kunne kjennes over gata - på den siden jeg fortsatt stod som en fremmed. Men da jeg tenkte å bli kjent med han kjørte han inn i solnedgangen.

Jeg fortsatte min leting etter den svenske folkesjela. Etter å ha vært på sjøen noen dager passer jeg på å ha grønne biler på styrbord side og røde på babord. Hvorfor skal jeg komme tilbake til.

I det kjempeflotte akvariet på "Havets Hus" var det imidlertid bare meg og en tysk småbarnsfamilie, og fiskene var stumme som østers. Men det er mye ekkelt på bunnen under båten som jeg fikk se av ulike sjøskapninger

Jeg fortsatte å lete etter den svenske folkesjela i Lysekil.

I vinduet stod en hyggelig mann klar for å hjelpe meg, men vet ikke om jeg ville betrodd hundrelappene mine til denne herren med det store smilet.

Det sies at Lucky Luke trekker raskere enn sin egen skygge, noe også jeg foretrakk, så jeg trakk ned mot havnen, og forlot Lysekil med ønske om å returnere en varm sommerdag. Takk for strøm og bryggeplass. Siden hamnekontoret var stengt tok jeg oppholdet på kontoen for svensk gjestfrihet.

Været var perfekt for utejobbing, og da tenker jeg ikke i første rekke på å skrape i hagen. For de mer båtinteresserte ber jeg om oppmerksomhet rundt den nye patenten med avtagbar radarreflektor-unit for utenriksfart f.eks over Oslo-fjorden, fra Norge til Sverige, i evt. tåke. For de uinnvidde er målet med en radarreflektor å bli oppdaget på radaren av store eller raske båter som ikke ser en liten trebåt i tåkeheimen.

Så er vi atter ute i Bohuslankusten, og her ser vi et typisk eksempel på svensk strandpolitikk. De gamle fiskehusene var samlet på lune holmer, og nå er de fleste overtatt av turister - som fortsatt ikke har fått lov å spre hyttene utover enhver holme som i Norge. Gullholmen er, i følge boka, en perle.

Og de små fiskelandsbyene følger på rad og rekke for hvert kvarter. Noen med bevaringsverdige skuter, og noen uten.

Men felles for de fleste tettstedene er koselige havner med brygger, strøm, butikk og ofte aktiviteter for barna

Dagens mål var den svært tettbygde øya "Åstol" utenfor Marstrand. Hele øya er smekkfull av 300 hus, men er du uheldig å snuble i skolissa ramler du rett i båten. Og har noen f.eks stjålet båten så ramler du rett i sjøen. Og det har aldri vært noen god ide for gamle fiskere - fordi de som regel ikke kunne svømme. Det var derfor de ofte oppholdt seg i båten - slik at ingen skulle stjele den.
På Åstol har jeg imidlertid en gammel kusine som giftet seg med en svensk Åstol-fisker i 1945. Dermed ble det en hyggelig kveld med Anna og hennes familie med mange nye fakta og gamle minner. Her fant jeg f.eks et sjølportrett fra 1956. Det kan synes som om vi hadde råd til smør i grøten.

Men det var dette med røde og grønne biler - samt røde og grønne staker.

Da jeg nærmet meg dagens mål, Åstol var jeg opptatt av en god entre. Det kunne jo hende at jeg jeg kjente noen, selv om ingen visste at jeg kom. Åstol består av en smal, naturlig kile som danner en naturhavn, og om sommeren er det smekkfullt av fritidsbåter. I følge kartet mitt står den en grønn stake utenfor kilen som verner en grunne. Da jeg nærmet meg så jeg plutselig at den grønne staken var byttet ut med en gul/svart-stake, og i følge mine lærdommer skal denne passeres på sydsiden. Men mine beregninger om syd/nord, grunne eller ikke, folk og fe ble gjort kraftig til skamme, og plutselig feide jeg rett på grunnen. Farten var lav, men de to sekundene jeg stod på grunn føltes som en halvtime, men i neste bølge ble jeg feid videre til en ny grunne, men før jeg fikk sukk for meg var jeg feid videre og inn i havnen. Jeg følte i disse sekundene at i alle disse 300 husene var det festet øynene til far, mor og 1,8 svenske barn, og skamfull fortøyde jeg ved gjestebrygga - men samtidig lykkelig over at jeg hadde hatt slik flaks. Jeg sveipet forsiktig over vinduene i de nærmeste husene og i samme øyeblikk takket jeg for sportssendinger, nyhetssendinger, Lotto-trekning og alt annet som trekker oppmerksomheten bort fra innseilingen til Åstol havn.

Åstol - 30.4.2006 09.00
Ja, takk, da begynner tilbakemeldingene å strømme på. Jeg har, som lite viden kjent, intet søskenbarn på Gjøvik, og derfor skaffet jeg meg en hustru fra den samme, rene, hvite, jomfruelige by ved Mjøsa. Men i forsøk på å overgå mitt spede forsøk på å imponere over at jeg har et fiskerederhustrusøskenbarn på Åstol så påstår nå Øistein at han har en losfetter i Gøteborg. Videre har jeg forsøkt å påkalle sjømannspensjon med mine 14 år i nærheten av en Greenamotor, men ToRo kan her ikke utstå muligheten til å fortelle at han ikke bare har sovet oppå en grønn Greenåmotor; han har sågar både stått og ligget med den i ukesvis. Så da er dere advart dere som forsøker dere på andre danske historier om en grønn, dansk en…. Det holder ikke.
Jeg har i år, som i fjor, fått låne 6-manns redningsflåten til Stein og Thor Sverre. Siden holdbarhetsdatoen gikk ut i år 2000 har jeg lett etter grunner til å få blåst den opp, og i natt drømte jeg om den største muligheten til nå. Da jeg, som tidligere nevnt, braste på et skjær utenfor Åstol havn i går aftes kunne jeg, om jeg hadde vært rask nok, kunne rukket å dra i snora, men sannsynligheten for å få den på sjøen ville være minimal før jeg sekunder senere lå lettere henslengt ved gjestebryggekanten, og da ville jo noe av nytten verre borte.
Her jeg sitter nå og kikker ut beskjemmet ut av gluggen så ser det ut til at alle de svenske småbåtene passerer på den andre siden av den før nevnte gul/svarte staken. Så da så.

Åstol - 30.4.2006 17.00
Dagen på Åstol ble full av det jeg ønsket meg mest. Gamle historier.

Du skal være glad om du opplever å gå i ditt 85 år og huske like klart som min kusine Anna. Det er mange som blir gamle på Åstol, over 100. Mye fisk, mye frisk havluft og sunn livstil.

Da magen var fyllt opp bar det ned til cafeen på Åstol. Denne drives på dugnad hver helg, koselig innredet og alt av kaker, tårter og Åstols spesialiteter som finnes. Man skjønner at gjestehavna er full om sommeren på disse gamle fiskelandsbyene.

Deretter bar det avgårde til en av øyas gamle frakteskippere, Eol Wikström. Han hadde gjort klart et velbrukt sjøkart fra 1875 over Norge.

Eol snakket i ett i halvannen time om rariteter og opplevelser fra nettopp den perioden jeg er på leting etter, motorisert fraktefart fra 1930-1970. Det var godt jeg har møtet med Eol på video for her gikk det ofte fort og entusiastisk i svingene - på svensk - for 88 åringen.

Eols skip ligner svært på "Westkust" som jeg passerte dagen før, og ellers er dette en storebror av min "Else"

Men Eol hadde mange andre kjente og mindre kjente skip på sine vegger.For alle fra Oslo og Kristiansand vil "Svanen" være godt kjent. "Svanen" ble bygd på samme verft som "Else" på Ring Andersen i Svendborg. Den holdt til på Åstol i mange år før den ble solgt til familien Høy i Kristiansand som fikk den restaurert på Høivolds mekaniske verksted på 60-tallet. Nå ligger "Svanen" fortøyd ved Sjøfartsmuseet i Oslo Svanens hjemmeside

Men kusine-sønn,Magne, holdt i trådene og oversatte de vanskelige ordene og gjorde dette til et viktig møte med gammel svensk fraktefart på Østersjøen, Polen, Russland, Finland, Tyskland - i krig og fredstid. Og noe har gamle Eol notert:

Eol hadde fin utsikt fra vinduet sitt :-)

Åstol - 30.4.2006 17.00
Oppholdet på Åstol bekrefter den fine opplevelsen det er å treffe endel opprinnelig maritime miljø samtidig som det er tilrettelagt for båtturisme.

Björkø - 30.4.2006 19.00
Etter avgang skyet det over og begynte å regne. Når en er alene i båt er det godt å støtte seg til elektroniske kart i kombinasjon med papirkartene når været blir ufyselig.

Noen begynner kanskje å bli lei alle skutebildene,men det er bedre at de flyter rundt i maritime miljø enn at de bare samles i små flasker. Ære være alle som gidder å være med på slike restaureringsprosjekt, som "Hawilla" från Ökerön.

Gøteborg - 30.4.2006 22.00
Dagen ble avsluttet med paradetur oppover Gøtaeleven. Gøteborg er fantastisk fra sjøen, imponerende skipsfart,bygninger

Fortøyd like under Operaen i Gøteborg. Men det ble mørkt.....før jeg fikk fortøyd

Gøteborg - 1.5.2006 09.00
Det var lett å gå i operaen, men de kjørte ingen formiddagsforestilling om havet så da kunne det like godt være til en annen gang. Som dere ser ligger jeg på venteplass nr 03 for å kjøre inn i operaen

Derimot var det mange turister som tok bilde av operabygget, men en minibusslast med kinesere fikk plutselig andre interesser, og mens sjåføren kikket nervøst på klokka så endre denne gjengen "Skarv". Noen tok bilder utenpå, andre omfavnet meg innedørs. Vi skjønte ikke et ord mine venner fra Shanghai. De var på Europatur, Gøteborg i formiddag, København i kveld og Paris i morgen før de dro hjem igjen. Vi vurderte, muligens, ulike måter jeg kunne komme nedover en tur.

Jeg fulgte dem til bryggekanten før de forsvant avgårde i mimibussen.

Nedover Gøtaleven dukket en Grimstad-kjenning opp, kranskipet Uglen med sin gigantiske kran ble rent så liten i dokka i Gøtaelva.

Jeg gjorde intet stort forsøk på å forlange forkjørsrett her heller, jeg er jo ikke sikkert at skipperen på denne oljetankeren vet forskjell på styrbord og babord.

Et stykke vei etter Gøteborgskjærgården begynte å ta slutt måtte jeg gjøre et valg.

Her begynner åpne strekk videre til Varberg, eventuelt over til Danmark. På Nordlandskysten er slike åpne strekk en ren arbeidsøkt når havet er flatt. Men denne delen av Kattegat er ikke dypere enn mellom 10-20 meter dyp og da skal det ikke mye vind til før sjøen blir ubehagelig i liten trebåt uten kjøl.

Jeg valgte å ligge litt i skjul for lykta på Valö innenfor Tistlerne fyr for å gruble over "hva er meningen med denne turen".
1) Jeg er på jakt etter steder man ikke kommer med bil; altså er det ingen vits å dra til København eller Svendborg. Flotte steder, men mye kjøring for å få et bilde av dronningen. (Og bilde av prinsgemalen har vi jo fra før)
(foto Aarhus, 2005)

2)Jeg skal finne steder som korresponderer med gammel stykkgodsfart på norskekysten.
Derfor snur jeg nå for å lete mer i Bohuslänkusten.
3) Mine nye venner fra Kina skulle ha ettermiddagen i København og morgendagen i Paris før de dro hjem igjen til Singapore. Jeg skulle gjerne vært alle tre stedene, men med båt. Jeg overlater herved denne delen av Kattegat til de skal har større kjøl og høyere mast enn "Skarv".

Donsö - 1.5.2006 14.00
Etter noen liter med diesel, solskinn og mat var jeg klar for en ettermiddag med solen i ryggen. Hvor blir natten ?

Vinga - 1.5.2006 18.00
Når jeg nå har bestemt meg for ikke å skulle gå lengre syd, så skulle jeg i alle fall så langt vest i snupunktet som mulig. Vinga fyr

Mang en sjøfarende på vei til Gøteborg nikker gjenkjennende

Men hvordan ser den forblåste holmen ut i tillegg til stenhuggernes mesterverk fra 1890?

F.eks Evert Taube-muséum i hans fødested på øya.

I værharde strøk er det OK å ha en godt vernet vei mellom fyrtårnet og bryggen

I denne lune havna blir jeg sammen med to andre svenske seilbåter, gjestehavn, strøm.... Har vi det på Oksøy fyr?

Utsikt fra byssa under middagsforberedelsene. Speilblankt i fyrhavna, rimelig blankt i Kattegat i kveld

Vinga fyr - 2.5.2006 09.00

Kiosken på Vinga fyr holder altså ikke åpent for meg alene, men mengden griller og antall moringstau tyder på et stor båttrafikk her i sesongen. Jeg forlater fødestedet til Evert Taube med håp om så lenge skutan kan gå.

Härmanö - 2.5.2006 14.20

Atene full av skolebarn

Fiskebäckskil - 2.5.2006 - kl. 15.45
I havna her fant jeg "Kvartsita"

Til forveksling nesten helt lik min barndoms tilholdssted om sommeren, men "Kvartsita" er mer kjent på Sørlandet enn det.

"Kvartsita" seiler nå som ungdomsleir, men tidligere fraktet den materialer fra Larvik til Vestlandet i 20 år fra 1953. De som vandret bryggesleng i Kristiansand husker kanskje "Bono" fra Farsund.

Malmöfjorden - 2.5.2006 - kl. 16.20
I Malmøfjorden foregår stor import av olje, og derfor er innseilingen ekstra godt merket. Ingenting er bedre enn flatt hav, grå himmel. Ikke for varmt , ikke for kaldt. Og det blir lett å se konturer, fugler, seler - og knallrøde bøyer.

Smøgen - 2.5.2006 - kl. 18.00

Den delen av Smøgen som vender mot havet var stort sett lukket for vinteren, men om sommeren er det vanskelig for selv en liten trebåt på 32 fot å finne et smutthull når alle Røkkes kamerater skal inn med plastbegrene sine. Da kan det bli hardt om plassene. Så derfor endte jeg plutselig opp på andre siden av sundet, i den samme butikken i Kungshavn som for et par dager siden, og det var jo egentlig ikke meningen å legge til i samme havn, men det er jo så greit å finne frem i hyllene når du vet hvor varene står.

Fjellbäcka - 2.5.2006 - kl. 22.15
Gjestehavnen fikk uventet besøk i kveld. Alt speiler seg i vannet i kveld. Etter 12 timers gangtid senket kveldsroen seg over havet.

Og dermed var det slutt på den første uka.